Mariëlle van den Bergh

Mariëlle van den Bergh exposeert als onderdeel van Patamap in de Zeeuwse Oase.

www.mariellevandenbergh.eu

Toen de Covid-19 lock-down in het voorjaar een feit was, waren Mels en ik op Terschelling op vakantie. We besloten ons verblijf te verlengen. Achteraf bleek de vakantie een zeer vruchtbare residency geworden te zijn, waarbij ik eerst veel Chinese karakters kalligrafeerde en vervolgens het landschap van het Waddeneiland ging schilderen op Chinees rijstpapier met Oostindische inkt en een Chinees penseel.

Mels en ik hebben veel gereisd en verbleven op diverse plekken op de wereld als artists-in-residence, maar onze eigen Nederlandse Waddeneilanden behoren tot de mooiste landschappen die ik ken. Het is dus ook geen wonder dat dit ruige, wilde duinlandschap het thema van mijn prent voor de Patamap 2020 werd.
Ik ben geen graficus, heb wat gezeefdrukt en heb twee keer meegedaan met Groot Grafiek, georganiseerd door het Grafisch Atelier Daglicht in Eindhoven en het Grafisch Atelier in Den Bosch, waarbij de maten van de ets beide keren bijna 2 meter was. Dat is dus achteraan beginnen, terwijl je nog geen ervaring hebt het etsen. Ter gelegenheid van de Patamap 2020 besloot ik dit keer vooraan te beginnen en echt te leren etsen.
Daarbij werk je met zinken platen, die je aan de achterzijde afdekt met zuurbestendige vernis. Voorop, waar de afbeelding moet komen, gebruik je etsgrond, een zachtere, bruine vernis, waar gemakkelijk in te krassen is.
Ik heb ook vernis mou gebruikt, een extra zachte vernis. Maar op de meeste platen die ik heb gemaakt is de voorstelling eerst geschilderd met een oplossing van suiker in water. Als die opgedroogd is, bedek je de plaat met vernis, laat dat drogen en spoel je de suikerwateroplossing weer weg. Nu verschijnt de tekening op het blote metaal, dat je in een zuurbad kan bijten. Dit wordt later afgedrukt.